Podoby současného umění, charakter jeho prezentace a zprostředkování umění
Jak vypadá současná galerie umění, co obnáší vytvořit výstavu, proč je důležité správně pověsit obraz, kdo stojí v pozadí takové instituce – věci a momenty možná samozřejmé, možná ukryté, ale vytváří celou síť podpory pro to, aby divák mohl koukat na umění, prožít jej a nechat se jím ovlivnit.
Provoz galerie umění je teoreticko-praktický kurz pro zájemce, kteří by chtěli rozšířit své znalosti této oblasti. Galerie umění se ve své podstatě zaměřuje na prezentaci umění, ale jeho podoba se v posledních dekádách hodně proměnila. Současné umělecké dílo se často snaží navázat se svým divákem nějaký vztah nebo vazbu, umělci proto volí takové způsoby vyjádření, které jsou takzvaně participační. Divák tak není jen pouhým pozorovatelem díla, ale mnohdy se vlastně podílí na jeho vyznění, existenci a výsledném dojmu. To ale může také být pro diváka náročnější: musí překonat určitou bariéru, svoje stereotypy, s nimiž do galerie přichází: uměleckého díla se nesmím dotknout! V galerii musí být ticho! Musím všemu rozumět! Umělecké dílo musí být krásné!
Současný umělecký svět také ale samozřejmě prochází vývojem, absorbuje na sebe vlivy světa kolem nás, příbuzných oborů uměleckých i těch vzdálenějších, třeba vědy. Mnohdy je potom umělecké dílo mnohovrstevnatá neukončená hra, samostatný alternativní svět plný imaginace, která nás může pohltit pozitivně nebo negativně odpuzovat. Podle toho se mění i to, jak výstava vypadá. Dnes je spousta věcí ve výstavní expozici jiná a důležité je také sledovat proč. Například jak se dostanu k informacím o výstavě a jejím konceptu. Jsou popisky čitelné a dobře umístěné? Je doprovodný text srozumitelný? Není těch informací až příliš? Jak je umělecké dílo nasvícené, nezakopnu o něj nebo si ho nespletu s nepořádkem, který mne rozhořčí? A kolik za to zaplatím?
Kurz Provoz galerie umění se na tyto otázky pokusí odpovědět a to formou teoretického uvedení do problematiky, kdy se seznámíme s typy galerií, strukturou jejich řízení a vývojem zásadních etap umění. Praktická část, která je založena na rozboru a ukázkách konkrétních výstav, děl a aktivit, potom detailně poukáže na příklady dobré i špatné galerijní praxe. Výsledkem by tedy měla být základní orientace v tématu, co vše obnáší provoz galerie vystavující umění.
Mgr. Eva Imr Mráziková, Ph.D. působí jako odborná asistentka Katedry dějin a teorie umění na Fakultě umění a designu UJEP. Její přednášková činnost se soustředí na nejaktuálnější trendy současného umění, kurátorské a galerijní práce. Již přes dvě dekády také působí jako kurátorka výtvarného umění, připravuje výstavy a projekty a vede Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. Ústředním zájmem této práce je právě důraz na expozici výstav a na komunikaci galerijní instituce s publikem.





foto Jiří Dvořák a archiv Evy Imr Mrázikové